Touw


Er groeien touwtjes aan me

Hele dunne haast onzichtbare touwtjes

Ik voel ze trekken, bij elke stap

Het begon onderaan

Mijn voeten, enkels, en nu klimt het langzaam via mijn benen omhoog

Het bouwt een cocon om me heen

Met elke stap die ik zet, elke plek die ik zie

Elk moment waarin ik leef

Wordt er een touwtje gespannen, van mij naar de aarde

Als de haren van een bever, drieëntwintigduizend per vierkante centimeter

En als ik het moment wil herleven

In het gevoel van dat specifieke moment wil duiken

Omdat ik gelukkig was of ben

Pak ik het touwtje voorzichtig vast

En leidt het me terug naar waar ik even wil rondzwemmen in herinneringen

Ik volg het touwtje, laat het door mijn handen glijden en loop in twee seconden terug naar het te hete stenen terras in Italië waar ik oude kaas voor het eerst lekker vond

En als ik dan doodga

Gewikkeld in het onzichtbare touw

De laatste dagen, jaren gestreden hebbend voor elke stap, afgeremd door miljoenen touwtjes

Als ik dan doodga

Laten alle touwtjes los en zweven ze om me heen als een spinnenweb

En ik zweef mee


Leave a comment